Світлана Зайцева. Наш вибір

David_Altarpiece_of_St_Michael

НАШ ВИБІР

Пропоную усім небайдужим (але байдужих вже немає!) співвітчизникам непросту тему для розмислу. Бо ж максимально ефективною може бути лише та дія, той вчинок, який здійснений не інстинктивно і не реактивно, але осмислено і відтак з повним усвідомленням правоти і рішучості.

Пропонована тема є дуже дражливою, часто незручною і неприємною. Та ця обставина не має зупиняти і відмовляти нас від її розгляду. Йдеться про реакцію обурення, злості й ненависті, а відтак і почуття агресивності як налаштованостей до дії. Бо що інше може відчути КОЖЕН українець і українка, переживаючи жахіття бійні, насильств і страшних страждань свого народу, – своїх ближніх?!. Це така природна реакція. Вона зрушує з місця, та що там зрушує, – негайно кидає у бій, настійно спонукає до спротиву до кінця, хоч і до смерті…

Але придивімося пильніше, якнайретельніше відсторонюючи з очей криваву пелену ненависті до ворога. Поставлені в умови необхідності перемогти, щоб вижити і відбутися, ми не маємо права на помилки. І неякісне усвідомлення власних мотивів обов’язково відобразиться на результаті.

Почнемо з визначень: агресивність — риса характеру, що виражається у ворожому ставленні людини до оточення. Агресія визначалася як набутий (а не інстинктивний) захисний механізм, спричинений зовнішніми факторами, а не внутрішніми. Агресія часто виникає як так званий «захисний механізм» проти впливів ворожого оточення. (…) В будь-якому випадку, агресія є одним із захисних механізмів людини, за допомогою якого людина намагається якось скинути негативні емоції і пристосуватися до навколишніх умов. Це точка зору Вікіпедії, і з нею важко не погодитися.

Окрім того, природною реакція агресивності може вважатися лише як прояв, одна з ознак перехідного, а тому критичного віку людини – підліткового, коли внаслідок перебудови системи стосунків дитини і середовища і прагненням до самостійності, підліток часто бунтує, іноді агресивно демонструючи і відвойовуючи право на самовизначення. З формуванням оновленої системи і критеріїв цінностей, нових етичних вимог (до оточуючих і до себе) потреба в негативізмі й агресивності зникає, – криза минає. Це шлях як окремішніх особистостей, так і «особистостей соціальних», тобто націй.

Тобто підліткова агресивність – завжди минуща, а вже стала, кристалізована агресивність є проявом ненормального формування особистості. Це дуже важливо зрозуміти, що коли схильність до агресії стає сутнісною (атрибутивною) властивістю сформованої цілісності (окремої чи загальної), то саме ця негативістська складова унеможливить виникнення і закріплення однієї із значущих і вагомих для процесу самоутвердження нації ознак: здатності до розуміння інших (а відтак і до саморозуміння), – а чим є така здатність як не умінням прийняти і схвалити право іншого на існування і самовизначення.

Тому, на мою думку, існує глибинний внутрішній зв’язок між здатністю до національного самопородження і самовизначення, з одного боку, і характером етичної спрямованості цих націй. І головна максима виглядає так: ефективність процесу створення нації (і її подальших життєвих доль) перебуває у прямій залежності від здатності представників цієї нації до вищих, етично якісних переживань (тобто до реалізації громадянами вищих моральнісних станів). Інакше кажучи, навіть у стані війни, на полі бою, та й після перемоги, нами має керувати ніяк не ненависть. Лише зосередженість, спокій і упевненість у власній правоті. Ненависть вбиває, і не лише ворога, але й провідника, його душу.

До появи цих рядків авторку підштовхнуло одне із спостережень: як у особистому спілкуванні, так і на теренах медіа загрозливо часто зустрічаються настрої агресивні, вони пронизують всі виміри і страти суспільства (скажімо, трансльоване ТБ повідомлення, що дитина подарувала мамі на день народження власноруч виготовлену маленьку модель труни путіна. Коли чуєш щось подібне, жахаєшся. Звичайно, психологи переконують у тимчасовості таких станів, мовляв, психіка дитини безпосередньо відображає все, з чим стикається, і потім, по закінченню війни, душа дитини потроху зцілиться). Розумію, що агресивними станами свідомість захищається, як запевняє Вікіпедія. Та все ж.

Дійсно, мабуть, немає зараз в Україні людини, яка не бажала б смерті тому, хто спричинив цю війну. Немає, мабуть, нікого, хто хоч раз не уявив би путіна мертвим, і авторка не є винятком. Але йдеться про те, щоб не дати цим бажанням і уявленням влади над усім світлим і справедливим, що складає основу нашого існування. І, не приведи Боже, я не закликаю до жалості чи прощення «російським солдатикам», – хто несе смерть, той її й отримає. Йдеться про те, яка саме настанова відплати керуватиме українським воїнством.

…Давня східня притча розказує історію боротьби двох правителів, що ніяк не могли одне одного подолати. І от коли, через багато років, один з них став перемагати і вже притис супротивника до землі, то переможений зібрався з силами і раптом плюнув в обличчя ворога. І тоді переможець встав і допоміг піднятися своєму супротивникові зі словами: «Почнемо герць з початку, бо мною заволоділи ненависть і зневага. А це не те, чим має керуватися справедливість». Ця повчальна історія, звичайно, не симетрична нашій ситуації. Але проте дає виразне розуміння настанов і мотивів боротьби: справедливі дії ґрунтуються на хоробрості серця і тверезості розуму, без впадіння у морок ненависті й ворожнечі.

Дракона можна вбити лише тоді, коли ти уб’єш його й у самому собі. Інакше на Дракона перетворишся ти сам.

03.04.2022

Світлана Зайцева

«Вівтар Св. Михаїла» Г. Давід 1510, Музей історії мистецтв.

«Вівтар Св. Михаїла» Г. Давід 1510.

Музей історії мистецтв (м. Відень)

Поділитись:

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code