Логотерапія мистецтвом: Архетип дороги. Микола Сліпченко

сліпченко

Архетип дороги є одним з найважливіших у будь-якій культурі. Традиційні образи подорожі, мандрівництва, паломництва, більш сучасний – туризму, є культурно унікальними і неповторними, і кожен з них в усі часи стає предметом художньої рефлексії. Перша асоціація з дорогою – життя як дорога, легка, безтурботна, чи складна і заплутана, з важкими перепонами, випробуваннями та викликами. Дорога – перш за все, процес, а не результат. Це певний екзистенційний стан – бути в дорозі.

Тут відбувається усе саме знакове – осмислення буття, доленосні зустрічі, пошук скарбів.

Що означає довіритися дорозі?

Це означає спокійно ставитися до змін, бути готовим до непередбачуваних ситуацій. Ставлення до дороги – це ставлення до майбутнього.

Є поняття – «йти своєю дорогою» – тобто займатися своєю справою, бути там, де хочеш, коли поряд з тобою «твої люди», коли ти проживаєш своє життя.

Є вираз – «в кожного своя дорога». Та хтось можливо йде з вами поряд вашою дорогою, допомагає чи супроводжує? Вам більш подобаються второвані шляхи чи непередбачувані, коли за кожним кроком криються несподіванки?

Образ дороги містить сліди наших думок і почуттів. Саме тому художники часто звертаються до нього, щоб виразити стан подорожуючого, в той час, коли ми саму людину не бачимо.

Є поняття – «поклик дороги» як відчуття головного шляху і відгалуження, які можуть бути глухими кутами. Тому важливо навчитися відчувати головну дорогу. І вітер змін.

В українській традиції дорога завжди пов’язана з рідною домівкою. Українці мають особливе ставлення до родини, дому,  потужний зв’язок з ними, але не меншим є поклик дороги – паломницькі подорожі, мандри, козацькі та чумацькі шляхи.

Архетип дороги в українській образотворчості втілено в образах ледь помітної стежки, дороги у лісі, дороги до ставку, сільської широкої дороги тощо. Ми мало зустрічаємо в українській традиції образи роздоріжжя, в основному дорога є невід’ємною частиною природного ландшафту, повторює його звивини та органічно у нього «вбудована».

Пропонуємо образи дороги українського художника Миколи Сліпченка, роботи якого знаходяться в фондовій колекції Черкаського обласного художнього музею. Сліпченко Микола (1909 – 2005) заслужений художник України, графік, талановитий майстер плакату, книжкової ілюстрації. Його батьківщина – Одещина, освіту отримав в одеському художньому інституті (1927). Викладачі: М.Жук, В.Мюллер. Проте його художнє око охопило майже усю Україну. Протягом життя він жив у різних містах України, працював на Донеччині, Харківщині, Київщині. Тривалий період був художником театру. Микола Сліпченко – учасник виставок всесоюзного, республіканського, міського значення, його твори знаходяться в багатьох музеях України.

Природа – центральна тема його творів. Серпневий ранок (1971), Золото вечора (1973), Бузок квітне (1978), На долині біля Бугу (1983), Польові квіти (1993), Надвечірря (1964), Веселий дощик (1965) – це назви графічних робіт з фондової колекції Черкаського обласного художнього музею. Художник з любов’ю відтворює різні стани природи: ранок, вечір, сутінки, погодні зміни. Має бездоганне відчуття кольору, грає на його тонких переходах і нюансах. Пастель, графічний олівець, кольоровий лінорит – засоби створення дивовижних динамічних, стрімких робіт.

Архетип дороги недаремно привертає  увагу митців, адже той, хто вміє чути поклик дороги в глибині свого серця, зберігає цілісність і зв’язок з майбутнім.

Сліпченко М. Ф. м.Любеч. Дорога до ферми (1964) папір, пастель

Сліпченко М. Ф. Дорога у лісі. Святошино (1955) папір тонований, вугілля

Сліпченко М. Ф. м.Любеч. Дорога до ферми (1964) папір, пастель

Сліпченко М. Ф. м.Любеч. Дорога до ферми (1964) папір, пастель

Сліпченко М.Ф. По дорозі до Пробкової рощі (1973) папір, кольорові олівці

Сліпченко М.Ф. По дорозі до Пробкової рощі (1973) папір, кольорові олівці

Куратор: Оксана Пушонкова

Поділитись:

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code