Кінь в естетичному космосі українців

В. Кобець «Козачина. Тривожний вечір» 2012 р.

Символіка коня одна з найбільш складних, але й цікавих. З давніх-давен коні користуються особливою пошаною нашого народу. В контексті війни – кінь частіше власність воїна, ніж землероба, а тому співвідноситься з уявленнями про волю, безмежні степові простори, військові походи та козаків. Символізує незламний дух, прагнення свободи і бажання за неї боротися.

Універсальне значення образу коня в ритуальних практиках і у мистецтві це – динамічна сила, драматична напруга і невичерпна енергія.
Ця сила є уособленням циклічного розвитку світу, космічного жбурляння первісного хаосу, втіленням солярної або місячної енергії богів Геліоса, Ра, Індри, Посейдона, є розкриттям метафори часу, його руху та плинності. Кінь також часто виступає як посередник між світами, перевізник та супроводжувач душ в інший світ. Він може символізувати життя і смерть, стихії природи (вогонь, вітер, морську піну, світло), набувати різних смислових відтінків залежно від кольору і масті (золоті та сріблясті коні у колісницях богів, білий єдиноріг, вогняно-червоні коні-змієборці, блідий кінь Апокаліпсиса тощо).
В українському естетичному космосі кінь – потужний архетип, який пов’язаний з почуттями, емоціями та їх вираженням. Це тварина, яка подарована предком. У першій половині 90-х років минулого століття агентство «Associated Press» повідомило про сенсаційне відкриття американських і українських археологів: першими у світі близько 6 тисяч років тому приручили коня предки українців.
Кінь в свідомості українців є певною універсалією, яка містить джерела потаємної сили нашої нації, тому художники особливо шанують цей образ. Незалежно від поширення іпічного жанру (з гр. hippos – кінь) вони часто включають його в свої живописні композиції.
Виразити дику силу і грацію коня, візуально розкрити його причетність до таємного змісту буття – завжди було викликом для художника та випробовуванням його майстерності.
Експресивно розкривають образ коня українські художники Микола Самокиш, Анатолій Лимарєв, Віталій Гудко, Віктор Мікитенко та ін. В Музеї історії Києва було презентовано цілу серію «Коні» Анатолія Криволапа. До слова, пишаємось наявністю творів цього художника у фондах нашого музею. Його картини впізнавані завдяки монохромності та яскравим кольорам. Полотно «Кінь. Вечір» (2012, акрил) було придбано за $186 тис. на аукціоні сучасного мистецтва Phillips в Лондоні. Червоний кінь на червоному тлі розкриває містичну пульсацію фігури і фону.
В Черкаському художньому музеї також є роботи, які презентують красу і велич цієї сакральної істоти. Художники розкривають її динамічну силу в контекстах української природи (П. Блінов, І. Кулик, О. Баумейстер, В. Кравченко, М. Сенюта) та культури козацтва, в якій кінь є невід’ємним атрибутом козака-героя (Г. Ксьонз, В. Євич, Е. Базилянський, Є. Латанський, О. Музика, В. Клименко, В. Полтавець, В. Кобець). Глибокі символічні конотації образу коня присутні в творах П. Козіна, В. Цимбала, І. Солодовнікова, М. Прокопенка.
На фото роботи:
З фондів Черкаського обласного художнього музею:
Е. Базилянський. Дозор. 1991
В. Полтавець. Герць. 1991
О. Музика. Козацький пікет. 1991
В. Клименко. На шляхах століть. 1992
В. Кобець. Коззачина. Тривожний вечір. 2012

З приватної колекції:

А. Криволап. Кінь, вечір. 2012.

Оксана Пушонкова

В. Полтавець «Герць», 1991 р.

В. Полтавець «Герць», 1991 р.

Е. Базилянський «Дозор», 1991 р.

Е. Базилянський «Дозор», 1991 р.

В. Клименко «На шляхах століть», 1992 р.

В. Клименко «На шляхах століть», 1992 р.

О. Музика «Козацький пікет», 1991 р.

О. Музика «Козацький пікет», 1991 р.

З приватної колекції- А. Криволап. «Кінь, вечір» 2012 р

З приватної колекції – А. Криволап. «Кінь, вечір», 2012 р.

В. Кобець «Козачина. Тривожний вечір» 2012 р.

В. Кобець «Козачина. Тривожний вечір», 2012 р.

Поділитись:

Напишіть відгук

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code